next up previous contents
suivant: À propos de ce monter: balbu précédent: Conclusion   Table des matières

Bibliographie

1
J. André et I. Vatton, Dynamic optical scaling and variable-sized characters, Electronic Publishing vol 7(4), décembre 1994.

2
J. André, Création de fontes en typographie numérique, Documents d'habilitation, IRISA+IFSIC, septembre 1993.

3
L. Applegate, B. Konsynski et J. Nunamaker, A group decision support system for idea generation and issue analysis in organization planning, CCSCW 1986, Austin 1986.

4
J. Backus, Can programming be liberated from the von Neuman style, CACM Vol 21:8, 1978.

5
A. Belkin, Macintosh Notation Software: Present and Future, Computer Music Journal, Vol 18:1, 1994.

6
D. Blostein et L. Haken, Justification of Printed Music, Communications of the ACM, mars 1991.

7
N. Bouzaiene, L. Le Gall et E. Saint-James, Une bibliothèque informatique pour la notation musicale baroque, Electronic Publishing 98, Saint-Malo 1998, LNCS 1375, Springer.

8
N. Bouzaiene, C. Guastavino et E. Saint-James, Justification automatique de partitions , JIM 2000, mai 2000, Bordeaux.

9
N. Bouzaiene, La notation musicale aux prises avec l'ordinateur,
http://www.liafa.jussieu.fr/bouzaien/Introduction.html.

10
D. Byrd, Music Notation Software and Intelligence, Computer Music Journal, Vol 18:1, 1994.

11
G. Castan, Musical notation codes,
www.s-line.de/homepages/gerd_castan/compmus/notationformats_e.html.

12
S. Ehrlich, Strategies for encouraging successful adoption of office communication systems, ACM Transactions on Office Information Systems Vol 5, 1987.

13
C. Ellis, S. Gibbs et G. Rein, Groupware : some issues and experiences, Communications of the ACM, janvier 1991.

14
C. Ellis et S. Gibbs, Concurrency control in groupware systems, ACM SIGMOD 89, Seattle 1989.

15
G. Farin, Courbes et surfaces pour la CGAO, Masson, 1992.

16
J. Foley, A. Van Dam, S. Feiner, J. Hughes et R. Phillips, Introduction to computer graphics. Addison-Wesley 1994.

17
J. Foley, A. Van Dam, S. Feiner et J. Hughes, Computer graphics: principles and practice. Second Edition, Addison-Wesley 1990.

18
Fournier Le Jeune, Manuel Typographique utile aux gens de lettres & à ceux qui exercent les différentes parties de l'art de l'imprimerie, édition en Facsimilé en 2 volumes, Darmstadt 1995.

19
W. Gamble, Music engraving and printing, Benjamin Blom Inc., 1971.

20
J. Gosling, B. Joy et G. Steele, The Java Language Specification, Deuxième édition, Addison-Wesley, 1996.

21
C. Grande, A. Belkin, The Developement of the Notation Interchange File Format, Computer Music Journal, Vol 20:4, 1996.

22
L. Haken et D. Blostein, The Lime music editor : a diagram editor involving Complex translations, Software practice and experience, Vol 24(3), mars 1994.

23
N. Harnoncourt, Le discours musical, Gallimard, 1984.

24
D. Hearn et M. Baker, Computer graphics. Prentice-Hall International Editions 1986.

25
R. D. Hersch, Font Rasterization : the State of the Art, Visual and Technical Aspects of Type, Cambridge University Press, 1993.

26
A. Hyatt King, Four Hundred Years of Music Printing, The British Museum, 1964.

27
R. Johansen, Leading Business Teams, Addison-Wesley, 1991.

28
A. Karsenty, GroupDesign : un collecticiel synchrone pour l'édition partagée de documents, thèse de l'université de Paris-sud, 1994.

29
A. Karsenty, Christophe Tronche et Michel Beaudouin-Lafon, GroupDesign : Shared editing in a heterogeneous environment. Usenix Journal of Computing Systems, 6(2):167-195, 1993.

30
D. Knuth, Computers & typesetting, Vol A : The TEXbook, Addison-Wesley, 1996.

31
D. Knuth, The , Addison-Wesley, 1996.

32
D.W. Krummel et S. Sadie, Music printing and publishing, The Macmillan press, 1990.

33
L. Lamport, Time, clocks and the Ordering of Events in a Distributed System, CACM Vol 21:7, 1978.

34
T. Lindholm et F. Yellin, The Java Virtual Machine Specification, Deuxième édition, Addison-Wesley, 1999.

35
G. Litterst, Modern Manuscripts : the EM Guide to Notation Software, Electronic Musician, août 1993.

36
L. Mandel, L'écriture typographique: vers une prise de conscience, Communication et langages /77, 1988.

37
D. Montel, La gravure de musique, lisibilité esthétique, respect de l'1#1uvre, Musique et notations, GRAME, Lyon, mars 1997.

38
S. Oaks, Java security, O'Reilly, mai 1998.

39
Manuel de référence du langage PostScript, Deuxième édition, Addison-Wesley 1992.

40
G. Read, Music Notation, Taplinger Publishing Company, NY 1979.

41
F. Richaudeau, Manuel de typographie et de mise en page, RETZ, 1989.

42
E. Rideout, Notation, Keyboard, décembre 1994.

43
C. Roads, The computer music tutorial, the MIT Press, 1996.

44
H. Sabbe, K. Stone et G. Warfield, Rapport de la conférence internationale sur la nouvelle notation musicale 1974, Interface, Vol 4:1, 1975.

45
M. Stefik, D. Borrow, G. Foster, S. Lanning et D. Tatar, WYSIWIS Revisited : Early Experiences with Multiuser Interfaces, ACM Transactions on Office Information Systems Vol 5, 1987.

46
K. Stone, Music notation in the twentieth century, W.W. Northon C. NY, 1980.

47
D. Taupin, MusiXTEX : l'écriture de la musique polyphonique avec TEX, Cahiers GUTenberg, juin 1995.

48
G. Wiggins, E. Miranda, A. Smaill et M. Harris,A Framework for the Evaluation of Music Representation Systems, Computer Music Journal, Vol 17:3, 1993.

49
W3C Scalable Vector Graphics (SVG),
http://www.w3.org/Graphics/SVG/



Nabil Bouzaiene 2000-07-12