suivant: À propos de ce
monter: balbu
précédent: Conclusion
Table des matières
- 1
- J. André et I. Vatton, Dynamic optical scaling and variable-sized characters,
Electronic Publishing vol 7(4), décembre 1994.
- 2
- J. André, Création de fontes en typographie numérique,
Documents d'habilitation, IRISA+IFSIC, septembre 1993.
- 3
- L. Applegate, B. Konsynski et J. Nunamaker, A group decision support system
for idea generation and issue analysis in organization planning, CCSCW 1986, Austin 1986.
- 4
- J. Backus, Can programming be liberated from the von Neuman style, CACM Vol 21:8, 1978.
- 5
- A. Belkin, Macintosh Notation Software: Present and Future, Computer Music Journal, Vol 18:1, 1994.
- 6
- D. Blostein et L. Haken, Justification of Printed Music, Communications of the ACM, mars 1991.
- 7
- N. Bouzaiene, L. Le Gall et E. Saint-James, Une bibliothèque informatique pour la notation
musicale baroque, Electronic Publishing 98, Saint-Malo 1998, LNCS 1375, Springer.
- 8
- N. Bouzaiene, C. Guastavino et E. Saint-James, Justification automatique de partitions , JIM 2000, mai 2000, Bordeaux.
- 9
- N. Bouzaiene, La notation musicale aux prises avec l'ordinateur,
http://www.liafa.jussieu.fr/bouzaien/Introduction.html.
- 10
- D. Byrd, Music Notation Software and Intelligence, Computer Music Journal, Vol 18:1, 1994.
- 11
- G. Castan, Musical notation codes,
www.s-line.de/homepages/gerd_castan/compmus/notationformats_e.html.
- 12
- S. Ehrlich, Strategies for encouraging successful adoption of office communication systems,
ACM Transactions on Office Information Systems Vol 5, 1987.
- 13
- C. Ellis, S. Gibbs et G. Rein, Groupware : some issues and experiences, Communications of the ACM, janvier 1991.
- 14
- C. Ellis et S. Gibbs, Concurrency control in groupware systems, ACM SIGMOD 89, Seattle 1989.
- 15
- G. Farin, Courbes et surfaces pour la CGAO, Masson, 1992.
- 16
- J. Foley, A. Van Dam, S. Feiner, J. Hughes et R. Phillips,
Introduction to computer graphics. Addison-Wesley 1994.
- 17
- J. Foley, A. Van Dam, S. Feiner et J. Hughes,
Computer graphics: principles and practice. Second Edition, Addison-Wesley 1990.
- 18
- Fournier Le Jeune, Manuel Typographique utile aux gens de lettres & à ceux
qui exercent les différentes parties de l'art de l'imprimerie, édition en Facsimilé en 2 volumes, Darmstadt 1995.
- 19
- W. Gamble, Music engraving and printing, Benjamin Blom Inc., 1971.
- 20
- J. Gosling, B. Joy et G. Steele, The Java Language Specification, Deuxième édition, Addison-Wesley, 1996.
- 21
- C. Grande, A. Belkin, The Developement of the Notation Interchange File Format, Computer Music Journal, Vol 20:4, 1996.
- 22
- L. Haken et D. Blostein, The Lime music editor : a diagram editor involving
Complex translations, Software practice and experience, Vol 24(3), mars 1994.
- 23
- N. Harnoncourt, Le discours musical, Gallimard, 1984.
- 24
- D. Hearn et M. Baker, Computer graphics. Prentice-Hall International Editions 1986.
- 25
- R. D. Hersch, Font Rasterization : the State of the Art, Visual and Technical Aspects of Type,
Cambridge University Press, 1993.
- 26
- A. Hyatt King, Four Hundred Years of Music Printing, The British Museum, 1964.
- 27
- R. Johansen, Leading Business Teams, Addison-Wesley, 1991.
- 28
- A. Karsenty, GroupDesign : un collecticiel synchrone pour l'édition partagée de documents, thèse de l'université de Paris-sud, 1994.
- 29
- A. Karsenty, Christophe Tronche et Michel Beaudouin-Lafon, GroupDesign : Shared editing in a heterogeneous
environment. Usenix Journal of Computing Systems, 6(2):167-195, 1993.
- 30
- D. Knuth, Computers & typesetting, Vol A : The TEXbook,
Addison-Wesley, 1996.
- 31
- D. Knuth, The , Addison-Wesley, 1996.
- 32
- D.W. Krummel et S. Sadie, Music printing and publishing, The Macmillan press, 1990.
- 33
- L. Lamport, Time, clocks and the Ordering of Events in a Distributed System, CACM Vol 21:7, 1978.
- 34
- T. Lindholm et F. Yellin, The Java Virtual Machine Specification, Deuxième édition, Addison-Wesley, 1999.
- 35
- G. Litterst, Modern Manuscripts : the EM Guide to Notation Software, Electronic Musician, août 1993.
- 36
- L. Mandel, L'écriture typographique: vers une prise de conscience, Communication et langages /77, 1988.
- 37
- D. Montel, La gravure de musique, lisibilité esthétique, respect de l'1#1uvre,
Musique et notations, GRAME, Lyon, mars 1997.
- 38
- S. Oaks, Java security, O'Reilly, mai 1998.
- 39
- Manuel de référence du langage PostScript, Deuxième édition, Addison-Wesley 1992.
- 40
- G. Read, Music Notation, Taplinger Publishing Company, NY 1979.
- 41
- F. Richaudeau, Manuel de typographie et de mise en page, RETZ, 1989.
- 42
- E. Rideout, Notation, Keyboard, décembre 1994.
- 43
- C. Roads, The computer music tutorial, the MIT Press, 1996.
- 44
- H. Sabbe, K. Stone et G. Warfield, Rapport de la conférence internationale
sur la nouvelle notation musicale 1974, Interface, Vol 4:1, 1975.
- 45
- M. Stefik, D. Borrow, G. Foster, S. Lanning et D. Tatar, WYSIWIS Revisited : Early
Experiences with Multiuser Interfaces, ACM Transactions on Office Information Systems Vol 5, 1987.
- 46
- K. Stone, Music notation in the twentieth century, W.W. Northon C. NY, 1980.
- 47
- D. Taupin, MusiXTEX : l'écriture de la musique polyphonique avec TEX, Cahiers GUTenberg, juin 1995.
- 48
- G. Wiggins, E. Miranda, A. Smaill et M. Harris,A Framework for the Evaluation of Music Representation Systems,
Computer Music Journal, Vol 17:3, 1993.
- 49
- W3C Scalable Vector Graphics (SVG),
http://www.w3.org/Graphics/SVG/
Nabil Bouzaiene
2000-07-12